استانداردهاي جهاني
 

سيستم مديريت آموزش - ISO 10015

امروزه با گذر از عصر صنعتي و اطلاعات و ورود به عصر دانش، با توجه به سرعت تغيير تكنولوژي ها و سيستم هاي كاري سازمان ها، استفاده از فرايند آموزش، قوي ترين ابزاري است كه مي تواند راهگشاي سازمان ها جهت حضور و پيشبرد اهداف آنها باشد. اما افزايش كمي نفر ساعت آموزش و برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي، به تنهايي نمي تواند نشانگر كيفيت و بكار بستن آموزش هاي فراگرفته شده در سازمان باشد، بلكه اين اثر بخشي آموزش است كه مي تواند شاهدي دال بر ضمانت اجرايي دوره هاي آموزشي باشد.

استاندارد ISO 10015 از جمله استاندارد هاي سري 10000 و راهنمايي جهت طرح ريزي و سازماندهي فرآيند آموزش در سازمان ها مي باشد.

استقرار فرآيند آموزش بر اساس استاندارد ISO 10015 مي تواند موثر ترين راه در خصوص پايش و اندازه گيري اثر بخشي فرآيند آموزش باشد. در اين استاندارد، چگونگي طرح ريزي يك فرآيند چهار مرحله اي شامل 1-نياز سنجي  2-طراحي و طرحريزي  3-اجرا  4-ارزيابي اثر بخشي آموزش عنوان مي گردد.

اجراي اثر بخش سيستم مديريت آموزش در سازمان، نيازمند تعهد مديريت، تعهد آموزش گيرندگان و در نهايت تعهد آموزش دهندگان مي باشد. با بكارگيري استاندارد ISO 10015، سازمان ها علاوه بر رفع اين نيازمندي، در مسير تحقق يك"سازمان ياد گيرنده"حركت مي نمايند.

آموزش از ديدگاه استاندارد ايزو 10015 بعنوان خطوط راهنماي كلي مديريت كيفيت جهت سيستم آموزش (Quality management-guidelines for training -(Iso 10015)  )، به فرآيند فراهم آوري و توسعه دانش، مهارت ها و رفتارها به منظور برآورده ساختن الزامات آن اطلاق     مي گردد.

آموزش در اين سيستم در چهار مرحله  نيازسنجي، طراحي و برنامه ريزي، برگزاري دوره هاي آموزشي و ارزيابي اثربخشي آن مطابق با الزامات استانداردISO 10015  صورت مي گيرد. در اين روش خروجي هر مرحله به عنوان ورودي مرحله بعدي مي باشد. بنابراين با توجه به اهميت آموزش در پيشبرد سازمان، حصول اطمينان از شناسايي و اجراي دقيق الزامات سيستم مديريت آموزش در تمامي مراحل اجراي آموزش و به منظور دستيابي به اهداف مشخص شده و بهبود سيستمهاي مديريتي، بهره وري  و تعالي سازماني، طي يك مكانيزم مشخص ضروري مي باشد.

        امروزه مبحث استاندارد نمودن آموزش باتوجه به سرمايه گذاري كلان موسسات، سازمانها و شركتها اعم از خصوصي و دولتي بر امرآموزش، يكي از ضروريات مي باشد. در اين استاندارد كه بحق يكي از منحصربفردترين استانداردها در زمينه آموزش است، دنيايي از مفاهيم و مطالب آموزشي نهفته است. اين استاندارد براي ايجاد، اجرا و نگهداري فرآيند آموزشي سازمانها، شركتها و موسسات، بسيار اثربخش خواهد بود. باريك بيني و ظرايف اين استاندارد در مقوله هاي اثربخشي آموزش، بهره وري آموزش، اعتباربخشي آموزش و دهها موارد ديگر و در عين حال با زباني ساده و بي آلايش مطرح نمودن مباحث پيچيده و فني آموزش، از ويژگيهاي ممتاز اين استاندارد است. اين استاندارد مي خواهد پارادايم ساده انديشي و سطحي نگري به فرآيند آموزش را با رويكردي    حرفه اي و تخصصي به امر آموزش تغيير دهد اين استاندارد (ISO 10015  ) در حقيقت به تشريج الزامات ، مستند سازي و چگونگي مميزي سيستم آموزش مي پردازد.

چرخه آموزش در استاندارد 10015 :

 

در اين استاندارد فرآيند آموزش شامل چهار مرحله است و مديريت بايد به منظور جبران فاصله مربوط به شايستگي موجود نسبت به شايستگي مورد انتظار، مراحل زير را در اين فرآيند مورد نظارت (مديريت آموزش) قرار دهد :

1-   تعيين نيازهاي آموزشي

2-   طراحي و برنامه ريزي آموزش

3-   اجراي آموزش

4-   ارزيابي نتايج آموزش

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ] [ ۱۰:۲۷:۲۱ ] [ كيو اي ال ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 1095
چت باکس
آرشيو مطالب
امکانات وب